SPR Mesti Keluarkan PTI Dari Daftar Pemilih Sabah . . .

SPR Mesti Keluarkan PTI Dari Daftar Pemilih Sabah . . .

RCI 2013 (Suruhanjaya Siasatan Diraja), yang dimulakan oleh Perdana Menteri Najib Tun Razak, membuat kesimpulan bahawa Projek IC Mahathir mungkin wujud!

Ulasan dan Analisis . . . Pertempuran antara parti kerajaan Sabah dan parti Pembangkang pimpinan PTI, untuk ruang media, mengingatkan kita tentang pencarian Amerika untuk Presiden akan datang pada 3 November 2024.

(PTI atau pendatang tanpa izin iaitu illegal immigrant).

The opposition in Sabah has a ‘distribution’ problem

Calon Bebas terkemuka yang diisytiharkan sendiri di AS 2024 Dr Shiva Ayyadurai telah memberi amaran, dalam mengambil petunjuk daripada kempennya untuk mendapatkan undi, bahawa masa depan adalah di luar talian kerana Big Tech secara sistematik meletakkan ramai orang dalam “sangkar digital” sementara pada masa yang sama masa, membenarkan “tempat melepak terhad” pada Naratif yang dikeluarkan oleh orang seperti dia.

Kedua-dua sangkar digital dan tempat melepak terhad menafikan menjana terlalu banyak hits untuk orang seperti Dr Shiva. Dia telah memintas halangan dengan mendapatkan pengumpul tandatangan untuk mendapatkan undi dan, pada masa yang sama, menghasilkan pelekat bampar untuk jumlah penyokong yang semakin meningkat.

Dia menggemari mesyuarat Dewan Perbandaran dan menghadap media bebas dalam talian untuk khalayak seluruh dunia tentang Mantra Kebenaran, Kebebasan dan Kesihatan.

Dr Shiva berharap beliau dapat mengumpulkan 50K aktivis di seluruh dunia, sebagai pemimpin, untuk gerakan rakyat dan/atau pekerja untuk demokrasi dari bawah.

Golongan pelik kawalan atas ke bawah yang membentuk pertubuhan itu, dakwa Dr Shiva, telah mencetuskan wabak itu di seluruh dunia pada 2019 kerana menghancurkan pergerakan bawah ke atas.

Orang-orang gila kawalan atas ke bawah, Naratif Dr Shiva berkata, tiada bekerja tetapi hanya alihkan wang dalam obsesi mereka terhadap kuasa, keuntungan dan kawalan.

Mengambil Isyarat Di Sabah . . .

Di Sabah, kita boleh mengambil iktibar daripada pandemik dan Big Tech, dan menerima pakai pendekatan “perpaduan adalah kewajipan” untuk mengembalikan pilihan raya kerajaan tempatan yang digantung pada 1965 dan kemudiannya dimansuhkan. Ini soal keprihatinan awam dan kepentingan awam.

Tuntutan Sabah untuk pembayaran balik 40 peratus daripada hasil kutipan kerajaan Persekutuan di wilayah dan pilihan raya kerajaan tempatan berjalan seiring.

https://www.thestar.com.my/news/nation/2024/06/10/shafie-enough-negotiations-time-to-disburse-40-revenue

Semua pembangunan, boleh dikatakan, adalah tempatan kecuali berdasarkan seluruh negeri atau nasional. Oleh itu, cukai perlu dikenakan secara tempatan, dan bahagian diberi kerajaan negeri. Kerajaan negeri pula boleh berkongsi dengan kerajaan Persekutuan.

https://www.nst.com.my/news/nation/2024/06/1062172/new-rm72-billion-solar-glass-plant-sabah-expected-create-5000-jobs

Formula perkongsian hasil, seperti yang ditunjukkan oleh isu 40 peratus, kekal, sebagai Agenda terpenting di Sabah. Sebarang pengaturan lain berisiko penjajahan dalaman iaitu pengumpulan jenayah modal melalui pemindahan kekayaan daripada mereka yang tidak mempunyai kuasa untuk kepentingan mereka yang berkuasa.

Sabah Menderita . . .

Sabah telah mengalami penyusutan besar kekayaannya sejak Hari Malaysia pada 16 September 1963 seperti yang ditunjukkan oleh isu 40 peratus yang tidak dapat diselesaikan.

Kemudian, terdapat hasil minyak dan gas, sumber dan rizab di Sabah (seperti di Sarawak) yang dimonopoli oleh Petronas sejak 1976 di bawah Akta Pembangunan Petroleum dan Perjanjian Minyak yang terkenal.

Akhirnya, dan tidak kurang juga, kerajaan Persekutuan didakwa tidak mematuhi Perjanjian Malaysia 1963 (MA’63).

MA’63 adalah asas bagi Perkongsian Sama rata yang lahir mati dan/atau digugurkan oleh Borneo Utara (kini Greater Sabah), Sarawak dan Malaya (dengan Singapura bergabung) di Malaysia.

Ceramah Hajiji . . .

Terdapat perbincangan berterusan, kata orang dalam, antara kerajaan Hajiji dan kerajaan Persekutuan, mengenai tuntutan 40 peratus dan MA’63.

Lebih banyak kemajuan mungkin dicapai kali ini, di bawah kerajaan Hajiji, berbanding dengan kerajaan pintu belakang pro-PTI sebelum ini yang dipimpin oleh Parti Warisan.

Tempoh Warisan, dari 11 Mei 2018 hingga 26 September 2020, ditandai dengan kebakaran mingguan di penempatan setinggan yang kebanyakannya diduduki oleh PTI. Ia mungkin telah membida untuk mendapatkan dokumen peribadi Malaysia dengan mendakwa, tanpa bukti, bahawa mereka hilang dalam kebakaran.

RCI 2013 (Suruhanjaya Siasatan Diraja), yang dimulakan oleh Perdana Menteri Najib Tun Razak, membuat kesimpulan bahawa Projek IC Mahathir mungkin wujud. Projek itu, telah didakwa, meletakkan banyak PTI dalam daftar pemilih. Pengundi yang tidak sah, yang dilahirkan di luar Sabah, didakwa MyKad biru (warganegara) oleh sindidat yang bekerja dengan unsur penyangak di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

MyKad ini, untuk warganegara automatik, adalah berdasarkan penipuan sijil kelahiran pendaftaran lewat tempatan dan SD (Dokumen Berkanun) penipuan.

Kewarganegaraan automatik, di bawah Akta Pendaftaran Negara 1959/1963, bermaksud keturunan daripada warganegara. Di bawah Akta tersebut, pengundi yang tidak sah tidak wujud. Sekali PTI, PTI selamanya. SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya), yang bertugas, harus mengeluarkan PTI daripada daftar pemilih.

MA’63 . . .

MA’63, bagi mereka yang kurang tahu, kekal sebagai dokumen perlembagaan mengenai Malaysia. Ia mesti dibaca bersama dengan dokumen serupa yang membentuk Perlembagaan Malaysia tidak bertulis/tidak berkod yang menggabungkan Perlembagaan Persekutuan juga.

MA’63, selepas hampir 60 tahun, telah dimasukkan baru-baru ini dalam Perlembagaan Persekutuan.

Juri mungkin masih tidak tahu sama ada sisipan dalam Perlembagaan Persekutuan suatu hari nanti akan mewujudkan “komplikasi undang-undang”. Tin tidak lagi boleh ditendang ke jalan raya selepas Malaysia berada di wilayah bekas Borneo British selama lebih setengah abad.

Peguam Negara Tommy Thomas, yang memberi amaran kepada Menteri Undang-undang de facto V. K. Liew pada 2019/2020, bahawa memasukkan MA’63 dalam Perlembagaan Persekutuan boleh mewujudkan “komplikasi undang-undang”.

Pengganti Liew, Wan Junaidi Tuanku Jaafar, besar kemungkinan kurang berhati-hati dan memasukkan MA’63 dalam Perlembagaan Persekutuan. Wan Junaidi baru-baru ini mengangkat sumpah sebagai Gabenor Sarawak.

ENGLISH VERSION . . .

EC Must Remove PTI From Sabah Electoral Rolls . . .

The 2013 RCI (Royal Commission of Inquiry), initiated by Prime Minister Najib Tun Razak, concluded that the Projek IC Mahathir probably existed!

Commentary and Analysis . . . The battle between the Sabah government parties and the PTI-led Opposition parties, for media space, reminds us of America’s search for the next President come 3 November 2024.

(PTI or pendatang tanpa izin i.e. illegal immigrants).

The opposition in Sabah has a ‘distribution’ problem

Self-proclaimed leading Independent candidate in US 2024 Dr Shiva Ayyadurai has cautioned, in taking the cue from his campaign for getting on the ballot, that the future was offline as Big Tech was systematically putting many people in “digital cages” while at the same time, allowing “limited hangout” on the Narratives put out by people like him.

Both digital cage and limited hangout deny generating too many hits for people like Dr Shiva. He has been circumventing the hurdles by getting signature collectors for getting on the ballots and, at the same time, producing bumper stickers for the growing number of supporters.

He favours Town Hall meetings and facing the independent media online for worldwide audience on the Mantra on Truth, Freedom, and Health.

Dr Shiva hopes that he can gather 50K activists worldwide, as leaders, for bottom up people’s and/or workers’ movement for democracy.

The top down control freaks that make up the establishment, alleged Dr Shiva, unleashed the pandemic worldwide in 2019 for crushing the bottom up movement.

The top down control freaks, Dr Shiva’s Narrative goes, don’t work but just move the money around in their obsession with power, profit and control.

Taking The Cue In Sabah . . .

In Sabah, we can take the cue from the pandemic and Big Tech, and adopt the “unity is duty” approach for bringing back local government elections which was suspended in 1965 and subsequently abolished. It’s matter of public concern and matter of public interest.

Sabah’s claim for reimbursement of 40 per cent of the revenue collected by the Federal government in the territory and local government election go hand in hand.

https://www.thestar.com.my/news/nation/2024/06/10/shafie-enough-negotiations-time-to-disburse-40-revenue

All development, it can be said, is local except where it’s statewide or national. Hence, taxes should be levied locally, and portion given the state government. The state government, in turn, can share with the Federal government.

https://www.nst.com.my/news/nation/2024/06/1062172/new-rm72-billion-solar-glass-plant-sabah-expected-create-5000-jobs

The revenue-sharing formula, as the 40 per cent issue shows, remains the most important Agenda in Sabah. Any other arrangement risks internal colonisation viz. the criminal accumulation of capital by transfer of wealth from those who have no power for the benefit of those with power.

Sabah Suffered . . .

Sabah has suffered enormous drain of its wealth since Malaysia Day on 16 September 1963 as the unresolved 40 per cent issue shows.

Then, there are the oil and gas revenue, resources and reserves in Sabah (as in Sarawak) monopolised by Petronas since 1976 under the Petroleum Development Act and the infamous Oil Agreement.

Finally, and not the least, the Federal government has allegedly been non-compliant on the Malaysia Agreement 1963 (MA’63).

MA’63 was the basis for the stillborn and/or aborted Equal Partnership of North Borneo (now Greater Sabah), Sarawak and Malaya (with Singapore merged) in Malaysia.

Hajiji Talks . . .

There are continuing talks, insiders say, between the Hajiji government and the Federal government, on the 40 per cent claim and MA’63.

More progress may be made this time, under the Hajiji government, compared with the previous pro-PTI backdoor government led by the Warisan Party.

The Warisan period, from 11 May 2018 until 26 September 2020, was marked by weekly fires at squatter settlements mostly occupied by PTI. It may have been bid for getting Malaysian personal documents by claiming, without proof, that they were lost in the fire.

The 2013 RCI (Royal Commission of Inquiry), initiated by Prime Minister Najib Tun Razak, concluded that the Projek IC Mahathir probably existed. The Projek, it has been alleged, placed many PTI in the electoral rolls. The unlawful voters, born outside Sabah, were allegedly blue MyKad (citizen) by syndidate working with rogue elements at the National Registration Dept (NRD).

These MyKad, purportedly for automatic citizens, were based on fraudulent local late registration birth cert and fraudulent SD (Statutory Document).

Automatic citizenship, under the National Registration Act 1959/1963, means descent from citizen. Under the Act, the unlawful voters do not exist. Once PTI, PTI forever. The EC (Election Commission), duty bound, should remove PTI from the electoral rolls.

MA’63 . . .

MA’63, for those unfamiliar, remains constitutional document on Malaysia. It must be read together with similar documents which make up the unwritten/uncodified Malaysia Constitution incorporating the Federal Constitution as well.

MA’63, after nearly 60 years, was inserted recently in the Federal Constitution.

The jury may still be out on whether the insertion in the Federal Constitution will some day create “legal complications”. The can can no longer be kicked down the road after Malaysia being in the former British Borneo territories for more than half century.

It was Attorney General Tommy Thomas, who cautioned de facto Law Minister V. K. Liew in 2019/2020, that inserting MA’63 in the Federal Constitution may create “legal complications”.

Liew’s successor, Wan Junaidi Tuanku Jaafar, three caution before the winds and inserted MA’63 in the Federal Constitution. Wan Junaidi was recently sworn in as Sarawak Governor.

Author: fernzthegreat

Joe Fernandez holds a honours degree in management, majoring in economics, and has opted from academia in law to being a jurist (legal scholar). He works part time as English Cause Paper Editor and Journalist. He has been court reporter for 50 years. He's a longtime Borneo watcher. He teaches the English language privately as subject matter expert in public examination techniques.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.